Monday, January 18, 2010

MESIR - PALESTIN

peta ; sempadan Mesir - Palestin

Baru-baru ini kita dikecohkan dengan berita sekatan Mesir keatas rombongan konvoi misi bantuan Palestin. Di sebabkan sekatan itu maka ramai umat Islam di seluruh dunia mencela dengan perbuatan kerajaan Mesir itu dengan mengatakan Mesir mengikut telunjuk Yahudi Laknatullah dan sebagainya.

Pelbagai memorendum dan bantahan dibuat di Kedutaan Mesir di negara-negara seluruh dunia, tidak terkecuali dengan tanah airku Malaysia.

Memang tidak dinafikan perbuatan yang dibuat itu ada silapnya. Akan tetapi adakah kita telah benar-benar mengetahui kisah disebaliknya, kenapa Mesir berbuat demikian???
Tidak adil untuk kita mendengar cerita dari sebelah pihak sahaja tanpa mendengar penjelasan dan ulasan daripada pihak yang satu lagi. Setelah itu kita kutuk dan hina pihak terbabit dengan secukup-cukupnya. Adilkah kita begitu???...

Aku sendiri sempat bertanya kepada ustaz ku yang mengajarku bahasa arab di pusat bahasa, beliau ialah wanganegara Mesir. Jawapannya cukup memberi gambaran keadaaan umat Islam sekarang ini. Jawapannya ialah :
" memang tidak dinafikan satu kesilapan kerajaan Mesir dahulu (dibawah pimpinan Anuar Sadat) kerana telah membuat satu perjanjian dengan pihak Yahudi, tidak lama selepas itu beliau telah dibunuh. Sehingga kehari ini tidak tahu siapakah sebenarnya yang mengarahkannya. Ada yang mengatakan daripada pihak pembangkang, ada juga yang mengatakan daripada pihak kerajaan sendiri. Wallua'lam "...

Pembunuhan ini memang dirancang dengan cukup rapi, aku sendiri pernah mendengar daripada seorang penuntut Malaysia yang menyaksikan peristiwa terbabit. Beliau ketika itu sedang menuntut di Al-Azhar As-Syarif. Memang ia dirancang dengan cukup rapi sekali. (Aku disini bukan untuk menceritakan kisah ini).

Oleh itu, kesan daripada perjanjian yang ditandantangani itu maka banyak urusan-urusan Palestin yang tidak dapat dicampur tangan oleh Mesir. Jikalau Mesir campur tangan berkemungkinan akan diserang oleh tentera-tentera Yahudi. Mesir ialah sebuah negara yang pernah diserang beberapa kali, ini menjadikan ia sebuah negara yang sentiasa berada didalam berjaga-jaga. Jikalau anda berjalan-jalan disini sambil mengambil gambar sesuka hati, maka anda akan ditahan oleh SB mereka. Pernah berlaku kepada sahabatku, dia ditahan kerana mengambil gambar sesuka hati. Polis itu mengambil handsetnya dan delete semua gambar yang telah diambil. Nasib baik telefon itu dikembalikan.

Mengikut satu fakta, Mesir ialah antara negara yang mempunyai tentera-tentera yang hebat.

Sambungnya lagi, " Mesir dahulu pernah berperang dengan tentera-tentera Yahudi, tetapi Alhamdulillah tentera-tentera Yahudi mengundurkan diri mereka. Akan tetapi kesan daripada perang itu menyebabkan berlaku banyak kemusnahan. Banyak duit terpaksa dibelanjakan, menyebabkan ekonomi negara merosot dan banyak lagi yang berlaku. Apa yang pentingnya ialah ketika perang itu berlaku, adakah negara-negara Islam disekitarnya turut membantu??? Samada dari segi kewangan dan sebagainya. Ketika perang berlaku masing-masing menyepikan diri, Mesir seolah-olah bersendirian. Dimanakah umat Islam yang pada hari ini bersuara lantang mengutuk dan menghina Mesir??? "
Jikalau kita hendak bersuara, adakah kita sanggup bersama-sama dengan Mesir jikalau berlaku sesuatu??? Persoalan ini yang perlu dijawap oleh setiap umat Islam .

Aku bukan bermaksud hendak mengatakan bahawa adalah tidak wajar kita menghentam Mesir pada hari ini kerana tindakannya. Bukan juga bermaksud aku redha dengan tindakan Mesir itu, malah aku cukup sedih dengan apa yang berlaku kepada saudara-saudara seagamaku di Palestin itu, akan tetapi kita patut mengetahui kisah disebaliknya. Barulah dikatakan adil dalam bersuara.
Sebagaimana yang pernah disebut oleh As-Syahid Sheikh Yasin, umat Islam seluruh dunia jikalau hendak menyelamatkan Palestin hendaklah menjaga negara masing-masing. Sama-samalah kita muhasabah diri kita masing-masing.

Pepatah mengatakan jikalau kita tunjuk kepada orang. Satu jari sahaja kepada orang itu, akan tetapi tiga jari lagi kembali kepada kita sendiri.

0 comments: