Saturday, May 1, 2010

ISU KENAIKAN NAMA

Bukanlah menjadi suatu kepelikan apabila kita terdengar orang yang menuntut ilmu agama dihalang dan dipermainkan oleh pihak-pihak yang tertentu.
Suatu ketika dahulu di Malaysia, kita digegarkan dengan isu penutupan Sekolah Agama Rakyat (SAR) oleh kerajaan pusat. Alasan yan digunakan ialah kerana, institusi ini digunakan untuk melahirkan seseorang/ masyarakat yang akan menentang kerajaan.

Pada hari ini, mahasiswa/wi dibumi kinanah ini telah dilabelkan sebagai pembangkang kerajaan.
Politik yang mereka amalkan itu cukup kotor dan busuk, adakah patut sehinggakan mereka yang ingin belajar turut menjadi mangsanya. Busuknya sudah sampai ke usus.

Isu terbaru yang berlaku ialah isu kenaikan (muqayyad) nama mahasiswa/wi tahun satu qiraat. Bagi aku, ini ialah isu yang terbesar dan terpenting kerana ia melibatkan pengajian mahasiswa/wi dengan pihak Universiti Al-Azhar dan melibatkan pengajian utama kami.

Mengikut laporan yang dibuat oleh pihak Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM) Shoubra, pihaknya telah menghantar file mahasiwa/wi yang mengandungi syahadah, medical check-up, surat pengesahan dan beberapa dokumen lain lagi ke pejabat JPMK sejak bulan Januari lagi, akan tetapi bila pihak DPM bertanya di Idarah Wafidin Al-Azhar, mereka mengatakan file mahasiwa/wi ini belum sampai ke tangan mereka. Persoalannya, dimanakah file ini berada selama berbulan-bulan ?.

Tujuan utama penubuhan Jabatan Penuntut Kaherah Mesir (JPMK) adalah untuk memudahkan urusan-urusan mahasiswa/wi yang menuntut disini, bukan untuk membebankan. Akan tetapi, hakikatnya yang berlaku adalah sebaliknya.
Jikalau ini yang berlaku, lebih baik tidak ditubuhkan JPMK ini.

Dalam hal ini, adalah sangat mustahil untuk kita mempersalahkan pihak Universiti Al-Azhar. Universiti Al-Azhar adalah sebuah universiti yang tertua didunia akan menerima sesiapa sahaja yang berhasrat untuk menuntut ilmu dengannya.
Sahabat aku dari Brunei yang datang bersama dengan aku telah muqayyad namanya di maahad sejak Januari lagi. Akan tetapi kami, mahasiswa/wi Malaysia sampai kehari ini belum ada hitam putihnya.

Nasihat aku kepada JPMK ialah, jangan anda cuba bermain-main dengan api. Kami tidak mahu bersikap melampaui batas dalam hal ini. Cukuplah sekadar desakan-desakan untuk menyedarkan anda dari dibuai mimpi.
Tolonglah ambik cakna terhadap urusan-urusan yang penting ini. Jangan hanya sibuk memikirkan untuk menjatuhkan mahasiswa/wi sahaja.

Akhir sekali, kami memohon kepada Allah swt supaya memudahkan segala urusan-urusan dan masalah ini dapat diselesaikan dengan segera.
Perkara ini berlaku kerana ada hikmah disebaliknya. Mungkin dilain waktu akan ku ulaskan mengenainya, supaya ianya dapat diambil i'tibar oleh sahabat-sahabatku sekalian.

Wallahua'lam..


Aubidullah Fahim Ibrahim,
Teratak 3 Syari' Sharobeam Beshay,
Shoubra Kaherah Mesir.

0 comments: