Tuesday, April 13, 2010

FATRAH IMTIHAN.

Bila sebut imtihan, tiba-tiba rasa berdebar-debar hati ini. Itulah salah satu perkara yang paling ditakuti oleh insan yg bergelar pelajar. Namun kita suka atau tidak, kita kena hadapi juga imtihan ini kerana imtihan itulah yang akan menilai sejauh mana kefahaman kita sepanjang kita belajar.

InsyaAllah pada 18.4 ini bermulalah fatrah imtihan untuk semua pelajar Qiraat Shoubra. Satu tempoh yang dinanti tapi sangat ditakuti, dinanti sebab lepas imtihan ini cuti...ditakuti sebab persedian masih tidak mencukupi. Al-Quran, Matan, dan madah-madah lain lagi masih berterabur.
" Ya Allah, permudahkanlah segala urusanku..."




Kepada keluarga tercinta juga buat kawan2 yang jauh di tanah air jangan lupa doakan aku moga tenang menghadapi fatrah ini dan akan berjaya. InsyaALLAH

"Allahumma najihna fil imtihan..."
" Rabbi yassir wala tua'ssir ..."
Amiin...


Aubidullah Fahim Ibrahim,
Teratak 3 Syari' Sharobeam Beshay,
Shoubra Kaherah Mesir.

Wednesday, April 7, 2010

DUNIA ATAU AKU...

Di suatu daerah, terdapat dua orang sheikh yang begitu alim. Mereka menjadi tempat tumpuan masyarakat, tempat untuk bertanyakan segala hal. Kemana sahaja mereka pergi pasti akan dikerumuni oleh manusia.

Kehidupan sheikh A sangat zuhud, tinggal dirumah hasil peninggalan kedua ibu-bapanya, tidak mempunyai harta. Wang yang ada hanya sekadar untuk makan sehari-hari bersama isterinya yang tercinta dan anak-anak.

Manakala kehidupan sheikh B sedikit berbeza dengan sheikh A. Beliau hidup dalam sedikit kemewahan akan tetapi tidaklah sampai pada tahap pembaziran dan sebagainya.

Pada suatu hari, telah bersepakat isteri kepada dua orang sheikh ini untuk keluar ke pantai mengambil angin sambil membawa anak-anak mereka untuk bermain-main. Hubungan kedua-dua keluarga ini amat erat. Disuarakan hasrat mereka berdua ini kepada suami masing-masing. Diizinkan mereka akan tetapi suami mereka tidak dapat untuk sama-sama menyertai dek kerana masing-masing sibuk.

Pada hari yang ditetapkan, keluarlah kedua-dua keluarga tersebut ke pantai sambil membawa sedikit bekalan makanan untuk suapan tengahari nanti.

Begitu seronok mereka melayan kerenah anak masing-masing sehinggakan sedar tidak sedar matahati sudah tinggi diatas kepala.

Masing-masing berhenti rehat dan mengeluarkan bekalan yang dibawa untuk dijamu. Maka mengeluarkanlah isteri kepada sheikh B bekalan yang dibawanya. Terdapat pelbagai jenis makanan yang sedap-sedap. Ayam, manis-manisan, roti yang lembut, dan sebagainya.
Lihat akan isteri kepada sheikh A akan hidangan tersebut dan kemudian merenung kearah makanan yang dibawanya, hanya roti yang keras dan sedikit susu. Oleh kerana berasa malu dan segan, maka beliau membatalkan hasrat untuk mengeluarkan bekalan yang dibawa olehnya. Mereka sama-sama menjamah bekalan yang dibawa oleh isteri sheikh B.
Setelah selesai menjamu selera, masing-masing bersiap-siap untuk pulang ke rumah kerana sudah hampir masuk waktu zohor.

Maka pulanglah mereka sambil isteri sheikh A membawa pulang semula bekalan yang dibawanya tadi.
Setelah isteri sheikh A sampai dirumah, dilihat suaminya ada dirumah. Diberi salam dan terus masuk kedalam rumah dalam keadaan riak muka yang sedih tanpa menyapa suaminya itu. Suami berasa suatu kepelikan, biasanya isterinya tidak pernah berperangai seperti itu. Maka timbul pelbagai persoalan di fikirannya.

Sheikh A terus bangun mendapatkan isterinya yang tercinta,
" Wahai isteriku yang tercinta, aku berasa pelik dengan tingkah laku engkau ini. Pagi tadi semasa engkau hendak melangkah keluar, aku lihat engkau begitu gembira. Akan tetapi diwaktu pulang, aku lihat engkau dalam keadaan yang sedih dan tidak bersemangat. Cubalah engkau ceritakan pada aku apakah halnya yang telah berlaku yang membuatkan engkau bersikap begini ". Tanya Sheikh A pada isterinya untuk mendapatkan kepastian.

Diam membisu si isteri.
" Wahai isteriku, ceritakanlah. Mungkin aku akan dapat membantumu. Kalau engkau terus bersikap begini, ini akan membuatkan aku berasa susah hati ". Rayu Sheikh A pada isterinya supaya beliau meluahkan apa yang terbuku dihatinya itu.

" Aku memohon maaf jika sikapku ini membuatkan engkau susah hati ", jawab si isteri memecahkan kesunyian.

" Aku berasa sedih dan dengki melihat isteri sahabatmu iaitu Sheikh B hidup dalam keadaan yang senang dan gembira. Mereka memakai pakaian yang berkauliti, makan makanan yang enak-enak, tinggal dirumah yang serba cukup lengkap, dan sebagainya. Sedangkan engkau dan sahabatmu itu sama-sama tuan guru, dipandang mulia pada kaca masyarakat ".
sambung si isteri.

Merenung Sheikh A ke mata isterinya sambil bertanya,
" Tidakkah kehidupan kita sebelum ini belum cukup gembira dan mencukupi ".

" Bukan begitu maksudku wahai suamiku yang tercinta. Aku sudah cukup gembira dengan apa yang kita miliki ini dan cukuplah ini untuk kita sekeluarga hidup ". Jawab si isteri.

" Oleh itu, apakah lagi yang engkau mahukan ? ". Tanya Sheikh A.

Diam si isteri, tanpa disedari menitis air matanya. Berat untuk dia luahkannya.
" Kalau boleh aku hendak merasa memakai pakaian yang berkualiti, memakai perhiasan diri, makan makanan yang enak-enak, dan tinggal di rumah yang serba cukup lengkap ".
Jawab si isteri.


bersambung ke episod seterusnya...