Saturday, March 27, 2010

Nasi Kerabu

Apabila disebut nasi kerabu, maka secara automatiknya orang akan tergambarkan Kelantan. Ini mungkin kerana nasi kerabu berasal daripada Kelantan, dan yang menjadi salah satu simbol makanan bagi Negeri Kelantan adalah nasi kerabu.

Menjadi suatu kecacatan jika seseorang yang asal usulnya dari Kelantan, akan tetapi tidak tahu cara pemprosesan nasi kerabu.
Pada minggu lepas, kami daripada DPM (Dewan Perwakilan Mahasiswa) Shoubra sempat untuk menyertai Bazaria Mutiara (BKAN Pinang) dan FIESTA (BKAN KL).
Menu kami ialah Nasi Kerabu dan Pasembor. Shoubra memang terkenal dengan dua menu ini. Aku dan beberapa orang sahabat dari Kelantan telah dilatih dan diajar cara-cara untuk membuat nasi kerabu. Sifu aku ialah Ustaz Salman. Beliau merupakan senior aku ketika di MTQ (MAIK) dahulu. Tujuan beliau melatih kami adalah supaya ada pengganti dan pewaris setelah beliau pulang ke Malaysia nanti.

Bagi aku, ini adalah suatu ilmu yang cukup berharga. Kami dilatih untuk menyediakan makanan bukan hanya untuk 5,6 orang, akan tetapi untuk 100, 200 orang. Memang perkara ini cukup susah jika tanpa latihan dan tunjuk ajar. Diantara kelebihan hidup di Shoubra ialah, semua perkara dilakukan oleh kami. Kerja yang sepatutnya dilakukan oleh akhawat, kami lakukan. Oleh itu banyak perkara-perkara baru yang dapat kami pelajari, perkara ini mungkin tidak dapat dirasai oleh mereka yang berada di Malaysia.

Suatu perasaan yang dapat aku rasai ialah, setelah keletihan menyediakan makanan, sampai tidak tidur malam. Akan tetapi setelah kita lihat mereka makan dengan gembiranya, secara tiba-tiba hilang keletihan tadi, dan berusaha untuk memasak lagi. SubhanAllah. Sungguh hebat perasaan ini. Adakah perasaan ini yang dikurniankan oleh Allah s.w.t kepada ibu-ibu, mereka telah memasak untuk kita selama bertahun-tahun tanpa ada rungutan dan keluhan.

Aku teringat kata-kata seniorku, " sini bukan tempat untuk mencari keuntungan untuk diri, akan tetapi untuk mencari pengalaman. Dan ini akan kita curahkan nanti ".

Mudah-mudahan apabila aku pulang ke Malaysia nanti aku dapat mencurahkan khidmat aku dan berbakti kepada masyarakat. InsyaAllah...



Aubidullah Fahim Ibrahim,
Teratak 3 Syari' Sharobeam Beshay,
Shoubra Kaherah Mesir.

0 comments: