Monday, March 1, 2010

BAHASA ARAB...

Alhamdulillah diatas segala nikmat yang tidak terhitung banyaknya, sudah lama rasanya tidak menulis untuk blog aku ini. Dek kerana masa yang kurang mengizinkan dan ditambah pula dengan sifat malasku ini.

Bahasa Arab merupakan satu elemen yang begitu penting bagi mahasiswa dan mahasiswi terutamanya azhari yang berada di bumi Anbia ini untuk menggali dan mencari mutiara-mutiara ilmu. Tapi apa yang aku perhatikan selama hampir setengah tahun berada disini kebanyakan Azhari kurang menitik beratkan hal ini. Disebabkan itu jika dibandingkan mahasiswa/wi yang lepasan daripada Jordan, Syiria, Yaman, dan Tanah Haram lebih mantap penguasaan bahasa arabnya berbanding lepasan Mesir sendiri. Maksud aku disini penguasaannya bukan dari segi nahu dan sarfnya sahaja, tapi dari segenap sudut. Dari penguasaan bahasanya, balaghah dan sebagainya.
Suatu ketika dahulunya mahasiswa lepasan Mesir ini 'ditabik' dari segi bahasa arabnya.
Ada seorang ustazku semasa di Maahad Muhammadi Lelaki dahulu, beliau dijadikan tempat rujukan bagi semua ustaz-ustaz. Beliau adalah salah seorang pelajar lepasan Azhar.

Teringatku kisah yang pernah diceritakan oleh Ustaz Uthman Yahya ketika mana beliau menemuduga salah seorang pelajar lepasan Azhar. Disuruhnya untuk membaca kitab arab, maka dibacanya dengan nahu dan sarf entah kemana, baris lintang-pukang. Tidak mengikut kaedah-kaedah bahasa arabnya.

Memang benarlah ada sesetengah pelajar-pelajar pondok memandang remeh terhadap golongan Azhari pada hari ini. Sebelum aku merantau dibumi Mesir ini, sempat beberapa bulan aku menadah kitab thurath dipondok. Tujuan sebenar aku adalah untuk mengambil pengalaman hidup dipondok dan keberkatan daripada Tuan Guru sendiri. Banyak pengalaman-pengalaman baru yang aku dapat selama berada disana. Ada sesetengah pondok, mereka melarang untuk dibina bangunan yang baru untuk menggantikan pondok-pondok yang uzur itu. Bukan bermaksud disini mereka menolak kemajuan. Akan tetapi, tujuan yang utama adalah untuk mendidik pelajar-pelajar itu sendiri. Memang aku sendiri telah jatuh hati terhadap kehidupan disana. Mungkin dilain masa aku akan ceritakan pengalaman manis tersebut, dapat bergaul mesra dengan Tuan Guru dan sebagainya.
Apabila kali pertama mendengarnya terasa marah juga, tapi apabila sampai sendiri dibumi Mesir ini barulah aku tahu realitinya. Siapakah yang harus dipersalahkan???...Jawapannya kita sendiri, kerana kurang mengambil cakna terhadapnya. Kita mesti mengakui kelemahan yang ada pada diri kita kerana kecuaian kita sendiri.

Sehubungan itu sebagai pelengkap kepada bagi setiap penuntut ilmu dalam merealisasikan hasrat ini, penguasaan Bahasa Arab yang mantap amat diperlukan.
Penulis sendiri ketika ini sedang mengikuti kelas pengajian bahasa arab di Markaz Nil, apa yang menarik tentangnya ialah kemahiran yang diajar ialah merangkumi semua, bukan sahaja kaedah nahu sarf sahaja. Sekelas dengan pelajar-pelajar daripada negara-negara seperti Turki, China, Tarjikistan dan sebagainya dapat melatih penulis untuk berkomunikasi dalam bahasa arab. Belajar dan dapat beramal.
Ada seorang teman sekelas penulis berasal dari negara Thailand. Beliau telah berada dibumi Mesir ini selama 5 tahun. Akan tetapi beliau mengikuti juga kelas ini kerana ingin mendapatkan bahasa arab fusha. Kaedah nahu sarf dan bahasa arab amminya sudah cukup mantop. Apabila ditanya, tujuannya ialah tidak lain tidak bukan untuk memperkukuhkan bahasa arab fusha sahaja.
Ustazku pernah menyebut, " anta kalu hebat/ masyi bahasa arab ammi pon, bilo blik Malaysia anta x guno doh bahaso tuh. Nk baco kitab, nk kechek dgn org2 laen guno bahaso arab fusha doh. Nk faham maksud al-Quran pon guno bahaso fusha. Ko anta nk baco kitab guno bahaso ammi. Bahaso ammi nie maso dok Mesir jah guno nyo, jd x pyh la dok tekan2 sngt utk bahaso ammi. Kalu anta mahir bahaso fusha, bahaso ammi tu akan pandai dgn sndiri ".
Oleh itu ada sesetengah pendapat mengatakan bahawa bahasa ammi ini musuh bagi bahasa fusha. Kerana apa, kerana ia memecah-belahkan kaum Muslimun. Sedangkan bahasa arab fusha ia menyatukan umat Islam semua, setiap masa dan ketika. Contohnya, lihat sahaja pada al-Quran al-Karim, semua umat diseluruh dunia membacanya dengan menggunakan bahasa arab fusha.

Sebahagian guru-guru kita menyebutkan bahawa ilmu nahu dan sarf ini diibaratkan seperti Ibu dan Ayah bagi seorang anak dara sunti.Anak dara yang maksudkan disini ialah ilmu-ilmu lain yang terdapat di dalam Islam seperti Tafsir, Hadis, Fiqh dan lain-lain. Maka jika ingin mendapatkan anak dara tersebut, mahu tidak mahu perlu bagi kita untuk mendekati ibu dan ayah bagi anak dara tersebut. Jika kita dapat menawan hati ibu dan ayah tersebut maka dengan mudah kita akan dapat menawan hati anak dara tersebut. Ini sekadar perumpamaan. Maksudnya jika kita mampu menguasai ilmu nahu dan sarf dengan baik maka ilmu-ilmu lain juga akan menjadi mudah untuk kita fahami.

Tidak akan hilang dan rosak bahasa yang turun dengannya al-Quran.


Aubidullah Fahim Ibrahim,
Teratak no.3, Syari' Sharobeam Beshay,
Shoubra, Kaherah, Mesir.

0 comments: