Monday, February 8, 2010

AYYAMUL UTLAH.

maka bermula lah fatrah cuti pertengahan tahun bagi kami di ardul kinanah ini. Siang berganti malam, sedar tidak sedar sudah 4 bulan 6 hari aku berada di bumi Mesir ini. Begitu cepat masa ini berlalu.
Benarlah Hadis Nabi s.a.w, daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah s.a.w bersabda; “Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api”.
H.R Tirmizi

Berada jauh di perantauan, jauh daripada keluarga tercinta, hati ini begitu merintih kerinduan. Akan tetapi apakan daya.." Oh!, 2 minggu sahaja cuti ". getus hati ku. "Sempatkah untuk aku mengambil nafas melepaskan lelah seketika, untuk ku menqadakan tidur yang tidak kesudahan puasnya". ish!, apakah perasaan ini, nauzubillah. Tidak patut bagiku seorang penuntut ilmu untuk berfikiran seperti itu. Akan tetapi, sungguh lemah diriku ini. Ditambah pula dengan tiupan angin sejuk yang mengulik jiwa, terkadang-kadang dihanyutkan oleh bungkusan 'saratoga'.
Teringat kata-kata para ulama', "jikalau anda menuntut ilmu agama siang dan malam, dan tidur itu hanya dijadikan sekadar hajat sahaja selama 10 tahun berterusan, maka anda baru sahaja memperolehi kunci kepada ilmu tersebut". Subhanallah, masih jauh kesungguhanku dalam menuntut ilmu ini.
"Ya Allah, kau tetapkanlah hatiku ini dalam menuntut ilmu Mu ya Allah".

Ramai sahabat-sahabatku tidak melepaskan peluang dalam fatrah cuti ini untuk mengunjungi negara-negara berhampiran, seperti Jordan, Syiria, Yaman, Turki, dll. Ini untuk mereka yang mempunyai bajet yang lebih sahaja. Teringin juga hati ini jika diizinkan oleh Allah s.w.t suatu hari nanti untuk memijak bumi negara-negara tersebut. InsyaAllah...
Aku pula, apakah perkara-perkara yang dapat aku lakukan dalam mengisi masa teruang ini. Hendak berjaulah ke luar negara tidak mempunyai wang. Kalau boleh aku ingin isikan dengan perkara-perkara bermanfaaat.

Beberapa hari lepas aku terbaca satu iklan di facebook mengenai satu kursus yang akan diadakan dalam masa cuti ini. Iaitu Kursus Adobe Photoshop, yang akan berlangsung di rumah BKAN Pulau Pinang selama 3 hari dengan bayaran yang begitu murah. Tidak boleh dilepaskan peluang ini, getus hatiku. Aku begitu meminati seni grafik ini, tetapi kemahirannya masih kurang. Hanya sempat belajar melalui sahabat-sahabat sewaktu di MTQ dahulu.
Alhamdulillah masih terdapat kekosongan untuk aku menyertainya.

Minggu pertama ini akan aku isikan dengan menyertai kursus tersebut. Manakala minggu kedua, apa yang perlu aku buat ?. Apakah perkara yang aula aku lakukan???...
InsyaAllah jikalau diberikan kemudahan oleh Allah s.w.t aku ingin menziarahi sahabat-sahabat yang berada di luar muhafazah Kaherah. Sudah bising kedengaran mereka asyik bersungut padaku, bilakah aku ingin menziarahi mereka. Sejak aku sampai ke sini belum sempat untuk bertemu mata dengan mereka.
Sahabat-sahabat sewaktu kami sama-sama belajar di Malaysia suatu ketika dahulu. Ada diantara mereka yang sudah beristeri, dan sudah mempunyai 2 orang anak. Sungguh irihati aku melihat keadaan mereka, sudah mempunyai zuriat sebagai penyejuk mata. Aku!!!, masih keseorangan.
Akan tetapi aku bersyukur kepada Allah s.w.t dengan keadaanku ini, banyak hikmah disebaliknya. Aku fikir aku masih belum mampu untuk menguruskan rumah tangga, sedangkan diri sendiri pun belum terurus. Aku serahkan jodohku kepada Dia yang Maha Esa. Semoga dikurniakan kepadaku isteri dan anak-anak yang penyejuk mata dan menggembirakan hati.

Mungkin fatrah cuti selama 2 minggu ini terasa sangat singkat bagiku, banyak perkara yang aku tangguhkan ingin aku tunaikan kerana sebelum ini tidak mempunyai masa yang sesuai.
Teringat aku sabda Nabi s.a.w "maka sesungguhnya bersibuk-sibuk dalam menuntut ilmu itu adalah sebaik-baik ketaatan kepada Allah s.w.t".
Mudah-mudahan aku dimasukkan didalam golongan tersebut.
Amin.....

Satu lagi tempat yang wajib aku kunjungi iaitu 'ma'rad', (Pesta Buku Antarabangsa Egypt). Peluang ini tidak akan aku lepaskan kerana ianya hanya berlangsung satu kali setahun.
Mengikut fakta yang aku terbaca, pesta buku Egypt ini adalah pesta buku yang kedua terbesar didunia selepas pesta buku di negara German. Sungguh beruntung rasanya kerana berada di bumi Mesir ini, ada kelebihan dan keistimewaannya yang tersendiri.
"Ya Allah, berikan lah daku kemudahan dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Tiada yang dapat memberi kemudahan melainkan Engkau Ya Allah".


Aubidullah Fahim Ibrahim,
Teratak
3 Syari' Sharobeam Beshay,
Shoubra Kaherah Mesir
.

0 comments: