Saturday, December 19, 2009

SUNGAI NIL DAN MESIR.


" Bagiku sungai Nil dan Mesir, itu jodoh…” Petikan dialog Maria dalam Ayat2 Cinta.

Memang benar, jikalau dilihat dari segi akal, Mesir jika tidak kerana Sungai Nil pasti akan menjadi sebuah padang jarak padang terkukur. Tidak akan ada manusia yang sanggup tinggal di dalamnya.

Sungai Nil merupakan sungai terpanjang di dunia. Panjangnya mencapai 6.650 kilometer (km) atau sekitar 4.132 mil. Sungai ini terletak di Benua Afrika. Sungai ini terbentang melintasi beberapa buah negara Afrika, antaranya Uganda, Sudan, Mesir,dll. Kemudian ia bermuara di Laut Tengah.

Sekitar 5,000 tahun lampau, tamadun manusia muncul di sepanjang Sungai Nil.Tamadunnya berkembang lebih 3,000 tahun lebih lama berbanding tamadun-tamadun lain dalam sejarah dunia.Tidak hairanlah sungai yang menganjur di antara benua Afrika dan Timur Tengah ini menyimpan khazanah sejarah lebih 6,000 tahun.

Sungai Nil telah menyaksikan pelbagai peristiwa demi peristiwa penting. Kita tentu telah arif akan peristiwa Nabi Musa a.s dihanyutkan ibunya semasa Baginda masih bayi. Kala itu, setiap bayi lelaki yang lahir diperintah bunuh oleh Firaun kerana pada tilikan ahli nujum, akan lahir seorang bayi yang suatu hari akan menjatuhkan Firaun. Namun Allah s.w.t Maha Kuasa telah menyelamatkan sang bayi sehinggalah ia bergelar Nabi dan Rasul.

Pada suatu petang ketika aku sedang berjalan2 ditepian Sungai Nil sambil mengambil angin, menenangkan fikiran bersama dengan sahabat seniorku, melihat gelagat orang arab, masing2 mempunyai pasangan masing2, berdua2 an disetiap tiang2 yang ada, tiba2 sahabatku bersuara" anta tau dok, Sungai Nil nie prnh kering suatu ketika dahulu ".
Terdiam aku seketika. ish, btul ko. Terfikirku di dalam hati.
Sambung beliau setelah melihat aku terpinga2.. " Peristiwa ini berlaku ketika zaman pemerintahan Khalifah Sayyidina Umar al-Khattab r.a...Ketika pembukaan kota Mesir, penduduknya datang bertemu 'Amr bin al-Asr r.a (gabenor Mesir ketika itu) di dalam bulan Ba-unah (bulan ke-10 bgi orang Qibti Mesir). Mereka mengadu : " Wahai pemimpin kami, sngai Nil ini tidak akan mengalir dalam tahun ini melainkan dengannya".

Tanya 'Amr bin al-Asr r.a : "Apakh prkra itu?"

Mereka menjawab: “Apabila hampir malam 12 haribulan dalam bulan ini, kami mengambil seorang wanita dara dari kedua orang tuanya, kemudian kami jadikan kedua-duanya redha. Lalu kami hiasi wanita tersebut dengan sebaik-baik perhiasan, kemudian kami campakkannya ke dalam sungai Nil ini.”
Jawab ‘Amr bin al-Asr r.a : “Perkara ini tidak dibenarkan di dalam Islam, sesungguhnya Islam memusnahkan perkara sebelum ini (dari perkara-perkara yang seumpamanya).”

Setelah berlalu 3 bulan dan sungai Nil tidak mengalirkan airnya, lalu‘Amr bin al-Asr r.a mengambil keputusan untuk memberitahu Khalifah Umar al-Khattab r.a dengan mengirim surat kepada Beliau di Madinah. Setelah membaca surat yg dihntar oleh 'Amr bin al-Asr r.a itu, lalu Sayyidina Umar r.a membalas suratnya dan menyatakan, apa yang dilakukan itu ada benar, dan sesungguhnya aku telah mengutuskan bersama surat ini, sekeping surat lain, hendaklah engkau campakkannya ke dalam sungai Nil.

Apabila surat Khalifah Umar r.a sampai kepada ‘Amr bin al-Asr di Mesir, beliau mengambil surat tersebut yang dikirimkan Khalifah Umar al-Khattab r.a dari Madinah, di atasnya tertulis: kepada Sungai Nil...

“ Daripada hamba Allah Umar Amir al-Mukminin, kepada Sungai Nil penduduk Mesir, Amma ba’du : “ jika sekiranya engkau sebelum ini mengalir dengan sendirimu dan kemahuanmu, maka janganlah engkau mengalir lagi, dan kami tidak ada keperluan terhadap kamu. Jika sekiranya kamu sebelum ini mengalir dengan arahan daripada Allah s.w.t yang Maha Esa dan Maha Gagah, dan Dia yang mengalirkan mu, maka kami memohon kepada Allah s.w.t untuk mengalirkanmu (semula).”

Lalu ‘Amr bin al-Asr r.a mencampakkan surat tersebut ke dalam sungai Nil, pada keesokan paginya Allah s.w.t mengalirkan semula air sungai Nil hingga ke hari ini dan tidak pernah kering2.

" Apa yg kita dapat daripada kisah ini ialah, kemurnian aqidah menjauhkan kita daripada tunduk kepada desakan makhluk lain, dan terus bergantung harap kepada Allah s.w.t yang Esa dan Maha Perkasa ".
Pada sebelah malamnya, suasana bertambah meriah dengan bunyian lagu2 yg dimainkn. Berkesempatan menaiki bot menyusuri arus sungai dengan bayaran 3 L.E adalah satu pengalaman yg menarik bagi diri aku. Akan tetapi mesti berhati2 krana tkut2 trsalah menaiki bot, maka akan brlaku prkara2 yg tidak sepatutnya. Apakh perkara itu???...
Fikir lah sndiri!!!!

0 comments: