Monday, November 30, 2009

SALAM PERANTAUAN

ALLAHUAKBAR...ALLAHUAKBAR...ALLAHUAKBAR...
ALLAHUAKBAR WALILLAHILHAM...

Gema takbir sayup2 berkumandang,hatiku tiba2 sayu kerana inilah kali pertama diriku terpaksa beraya tanpa keluarga tercinta dan berjauhan dengan mereka yang jauhnya adalah beribu2 batu. Akan tetapi berada disamping sahabat2 seperjuangan, tawa dan gurau senda dapat mengubat sedikit sebanyak kesedihan hatiku ini. Walaupun dikatakan Hari Raya Aidiladha tidaklah semeriah Hari Raya Aidilfitri, akan tetapi gema takbir yang diucapkan adalah sama. Cuma yang berbeza ialah takbir hari raya di negara arab tidaklah semerdu dan mendayu2 seperti takbir hari raya di Malaysia. Secara kesimpulannya ikutlah yang mana2 pun, yang pentingnya ialah matlamat kita memuji2 Allah s.w.t, mudah-mudahan kita termasuk didalam golongan yang bersyukur kepadaNya.

Di tanah arab, masyarakat disini lebih mengutamakan Hari Raya Aidiladha daripada Hari Raya Aidilfitri, bertepatan dengan ajaran agama Islam. Akan tetapi mungkin berbeza dengan di Malaysia, di Malaysia Hari Raya Aidilfitri disambut satu bulan penuh dengan penuh kemeriahan, manakala Hari Raya Aidiladha disambut mungkin 2,3 hari sahaja. Mungkin sudah menjadi adat dan susah untuk diubah.

Pada Hari Raya Aidiladha tahun ini Keluarga Pelajar Kelantan Mesir (KPKM) mengorbankan tiga ekor unta dan dua ekor khoruf. Binatang korban ini hasil sumbangan daripada mahasiswa dan mahasiswi yang sedang menuntut disini dan ada juga daripada orang persendirian yang mengambil bahagian. Aku berasa cukup bertuah kerana menjadi anak Kelantan, mengikut bancian anak Kelantan adalah jumlah pelajar paling ramai yang sedang menuntut disini. Pada hari terbuka tersebut aku dapat berjumpa dengan ramai kenalan2 dari zaman persekolahan dahulu, terutamanya daripada Maahad Muhammadi Lelaki. Memang benarlah kata2 orang tua, anak Kelantan apabila berada diperantauan mereka akan menjadi seperti adik-beradik, bahkan lebih daripada itu.

Sementara di Shoubra pihak Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM) telah berjaya mengorbankan 1 ekor unta dan 19 ekor kambing. Ish!!! memang byk r kambing...19 ekor!!!. Aku terfikir di kepalaku siapa yg nk bt semua nie, sdgkan time program muka2 yg sama jer yg aku nmpak. Akan tetapi Alhamdulillah, kerjasama yg diberikan oleh ahli DPM ckup aku banggakn. Semua orang turun padang, tak kira senior atau junior. Aku lihat walaupon diorang nie tak de pengalaman, akan tetapi diorang cuba utk belajar. Sementara aku yg ada sedikit sbnyak pengalaman yg ku timba dikampung dahulu aku cuba curahkannya. Cuma satu jer lg yang aku berusaha untuk menguasainya sekarang, iaitu ilmu memasak...hehehe.

Pada malam hari raya ke-2, aku sempat menghubungi sahabatku yang berada di perantauan juga iaitu negara Perancis. Aku bertanya tentang suasana disana, jawapannya ckup menyedihkan. "cni x buat korban, aku pon x g mano2. Lusa aku ado exam"...
Wadus2 rayo2 pon ado exam. Aku turut brsimpati dgn keadaannya disna. Doh la pljar M'sia cno pon berapa kerat jer yg ada.

Secara kesimpulannya dapat aku katakan disini, walaupun dimana pon kita berada, ianya mesti disambut dengan penuh kegembiraan.
Sebagai tanda kita memuliakan hari yg khusus Allah s.w.t kurniakan kepada hamba2Nya...

Kepada Ayahanda dan Bonda, maafkn anakanda jika ada salah dan silap terhadap kalian berdua. Anakanda disini mengharapkan doa dan restu daripada kalian berdua. Doakan anakanda supaya istiqomah dalam perjuangan menuntut ilmu ini

Salam Aidiladha dari perantauan...

0 comments: